"İki duble Rakı Haram Değilmiş"

'Şarap dışındaki içkiler az içilmesi kaydıyla haram değil' Yaşar Nuri Öztürk bunun İslamın bin yıllık fıkıhı olduğunu söylüyor.

banner217

"İki duble Rakı Haram Değilmiş"

'Şarap dışındaki içkiler az içilmesi kaydıyla haram değil' Yaşar Nuri Öztürk bunun İslamın bin yıllık fıkıhı olduğunu söylüyor.

08 Haziran 2009 Pazartesi 20:42
2604 Okunma

"İki duble Rakı Haram Değilmiş"

İlahiyatçı Prof. Dr. Yaşar Nuri Öztürk Hanefi mezhebindeki fıkıhlara göre "şarap dışındaki içkilerin sarhoşluk kaydıyla haram" olduğunu söyledi.

Fatih Altaylı'nın Habertürk'teki Teke Tek programına katılan Öztürk islamda fıkıhların öneminden bahsetti ve İmam-ı Azam'ın devrim niteliğindeki fikirlerinden birini anlattı. İmam-ı Azam'a göre, Hanefilerde şarap dışındaki içkilerin sarhoşluk kaydıyla haram olduğunu söyledi.

10 Kadeh içtim 11. de sarhoş oldum

Öztürk fıkıh ve kelam bilgini İmam-ı Azam'ın hocası ırak fıkıhının babası sayılan İbrahim El Nehaiye'nin bir anısını şöyle aktardı:

"Nehaiye'ye soruyorlar: " 'Nebiz (şarap dışındaki sarhoş eden içkilerin tümü) içtim' diyor, '10 kadeh içtim, hiçbir şey olmadı. 11. kadehte sarhoş oldum. Şimdi ben 11. kadehten mi sarhoş olacağım, o beni sarhoş eden son kadehten mi?' "O son kadehten' diyor..."

İbn-i Abbas da aynısını söylüyor

Yaşar Nuri Öztürk aynı anlatıma İbn-i Abbas'ta da rastladığını söyledi ve orada yazılanları da şöyle anlattı: " Bu benim garibime gitmişti. İbrahim El Nehaiye gibi mühteşem bir fakih bunu neden söylüyor? Şaka da olsa söylemez! demiştim. Dün İbn-i Abbas-ı okuyordum. İbn-i Abbas'ı biliyorsun, sahabenin hocası... İbn-i Abbas'ın nebizlerle ilgili fikrini okudum. İbrahim El Nehiye'nin bu tabiri kelimesi kelimesine yazıyor. Orada 10-11 yerine kadeh olarak 9-10 diyor yalnızca. Sahabi gelmiş İbn-i Abbas'a sormuş. "9 kadeh içtim 10. da sarhoş oldum" Demiş ki İbn-i Abbas "Hamr yani şarap Kuran'da ismen haram olduğu için azı da çoğu da haramdır. Şarap dışındaki içecekler nebizgillerdir. Bunlar sarhoşluk kaydıyla haramdır"

Öztürk: ben bu fikre katılmıyorum

Ancak Yaşar Nuri Öztürk hem Nehaiye'den hem de İbn-i Abbas'tan alıntı yaparak anlattığı bu fikre katılmadığını da sözlerine eklemeden edemedi: "Bana sorarsan sen bu fikre katılıyor musun? diye... Ben katılmıyorum. Ben şöyle karşı çıkıyorum: İllete bakıyorum. Hanefilik burada kıyası kullanmamış. Hanefiler Nisa suresinden "sarhoş olduğunuzda namaza durmayınız" ayetinden yola çıkıyor.

Sarhoş olmadan içiyorum diyene islam açısından kızamam

Ama biri çıkar da bana "iki tek rakı içiyorum, ama sarhoş olmuyorum. Ben hanefiyim. Hanefi fikhının bu fetvasına saygım var" derse, ben bu adamı islam açısından sorgulamayam, ona kızamam. Bin yıllık fıkıh ortada.

Anahtar Kelimeler:
HaramSarhoşRakı
Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.
Avatar
T.HAYDAR AYDOGDU 2009-06-08 23:27:02

USA BASKANI OBAMA NIN İSLAM DEVLETLERİNE MISIRDAN SESLENİSİYLE

ALAKALI YORUMUMDA BELİRTTİGİM GİBİ;GELECEK YUZ YILDA İSLAM VE KURAN TEMSİLCİLİGİ MİSYONUNU USA VE AVRUPALI DEVLETLER USTLENMİS

DİR.BUNUN NASIL OLABİLECEGİNİ DUSUNURSEK;BU DEVLETLERE DESTEK VE

REN İC VE DIS TEMSİLCİLERİ GİZLİ GUCLER TARAFINDAN ULKEMİZDE SAY

GIN YERLERE GELEN SAHISLAR İSLAMIN DEFORME OLMASI İCİN CESİTLİ

ACIKLAMALAR YAPARAK İNSANLARIN KAFASINI KARISTIRIP GERCEK DISI

VE ZEDELEYİCİ DUSUNCELERİ TOPLUMA ZEHİR GİBİ ENJEKTE ETMEKTEDİR

LER.ZATEN GUNUMUZ İSLAMINDA DA BU SEKİLDEKİ YALAN YANLIS BİLGİ

LERDE GELDİGİMİZ YER BELLİDİR.

BEN PROF OLMUS DR.OLMUS BİR SAHSIN BASKA ARASTIRMA KONUSU KALMA

MIS GİBİ BOYLESİNE SACMA BİR ACIKLAMA YAPMASINI SİDDETLE KINIYOR

UM.BUNUN YANINDA HALLA İSLAMI MESHEPLERLE İNCELENMESİ DAHİ İSLAM

GELECEGİNDE GECMİSDE OLDUGU GİBİ BOLUNME VE CATISMA RİSKLERİ YA

RATMAKDADIR Kİ BU DA İSLAMI VE İSLAM DEVLETLERİNİ BİRİ BİRİNE DU

SURMEK İCİN EN BUYUK SİLAHDIR.

BEN ALKOLU SEVEREK VE İSTEYEREK KULLANAN BİRİ OLARAK;BUNUN GU

NAHINI SEVABINI KENDİ İCİMDE DUSUNEREK VEBALİNİDE KENDİM USTLEN

MEYİ TERCİH EDERİM.BU ZEVKİME LEGAL ACIKLAMALAR GETİREREK RAKI

MIN TADINI KACIRMAYIN LUTFEN.EGER BİRİLERİNİN İSTEGİYLEDE BU TİP

ACIKLAMALARI YAPIYORSANIZDA BUNUN VEBALİ İCİLEN ALKOLDEN DAHADA

FAZLA OLDUGUNU HOCAYA BİLDİRMEK İSTERİM.

BENCE BİRDAHA DUSUNUN HOCAM

Avatar
mehmet yılmaz 2009-06-09 08:26:54

Yıldırım Delidumanı merak ediyorum. Kadrolu yorumcunuz. Bir süredir yorumlarını göremiyoruz.

Avatar
yıldırım DELİDUMAN 2009-06-09 14:10:31

İçindeyim nasılsa, İçimdesin nasılsa. Sonu yokmuş nasılsa,

Ölüm de yok nasılsa, İçindeyim nasılsa.

Kavuşmak mı ?.. Belki .. Daha ölmedim!

çaycı, getir , ilaç kokulu çaydan!

Dakika düşelim senelik paydan!

Zindanda dakika farksızdır aydan.

Karıştır çayını zaman erisin;

Köpük köpük , duman duman erisin!

Zindan iki hece Mehmet im lafta!

Baba katiliyle baban bir safta!

Bir de , geri adam, boynunda yafta.

Halimi düşünüp yanma Mehmetim!

Kavuşmak mı ?.. Belki .. Daha ölmedim!

Avlu ..Bir uzun yol .. Tuğla döşeli,

Kırmızı tuğlalar altı köşeli,

Bu yol da tutuktur hapse düşeli.

Git ve gel .. Yüz adım .. Bin yıllık konak ,

Ne ayak dayanır buna, ne tırnak!

Bir alem ki gökler boru içinde!

Akıl, olmazların zoru içinde.

Üstüste sorular soru içinde;

Düşün mü, konuş mu, sus mu, unut mu?

Buradan insan mı çıkar , tabut mu?

Bir idamlık Ali vardı, asıldı;

Kaydını düştüler , mühür basıldı.

Geçti gitti, birkaç günlük fasıldı.

Ondan kalan, boynu bükük ve sefil;

Bahçeye diktiği üç beş karanfil.

Müdür bey dert dinler , bugün maruzat ?!

çatık kaş.. Hükümet dedikleri zat ..

Beni Allah tutmuş , kim eder azat?

Anlamaz ; yazısız, pulsuz, dilekçem,

Anlamaz ; ruhuma geçti bilekçem!

Saat beş dedi mi bir yırtıcı zil;

Sayım var, maltada hizaya dizil!

Tek yekün içinde yazıl ve çizil!

İnsanlar zindanda birer kemmiyet;

Urbalarla kemik , mintanlarla et.

Somurtuş ki bıçak, nara ki tokat;

Zift dolu gözlerde karanlık kat kat

Yalnız seccademin yününde şefkat;

Beni kimsecikler okşamaz madem;

Öp beni alnımdan sen öp seccadem!

çaycı, getir , ilaç kokulu çaydan!

Dakika düşelim senelik paydan!

Zindanda dakika farksızdır aydan.

Karıştır çayını zaman erisin;

Köpük köpük , duman duman erisin!

Peykeler, duvara mıhlı peykeler;

Duvarda, başlardan , yağlı lekeler,

Gömülmüş duvara, baş baş gölgeler

Duvar, katil duvar , yolumu biçtin!

Kanla dolu sünger Beynimi içtin!

Sükut kıvrım kıvrım uzaklık uzar;

Tek nokta seçemez dünyadan nazar.

Yerinde mi acep, ölü ve mezar?

Yeryüzü boşaldı , habersiz miyiz?

Güneşe göç var da, kalan biz miyiz?

Dua, dua, eller karıncalanmış;

Yıldızlar avuçta, gök parçalanmış.

Gözyaşı bir tarla hep yoncalanmış

Bir soluk, bir tütsü, bir uçan buğu;

İplik ki, incecik, örer boşluğu.

Ana rahmi zahir, şu bizim koğuş;

Karanlığında nur, yeniden doğuş

Sesler duymaktayım: Davran ve boğuş!

Sen bir devsin , yükü ağırdır devin!

Kalk ayağa ,dimdik doğrul ve sevin!

Mehmet im sevinin başlar yüksekte!

Ölsek de sevinin , eve dönsek de!

Sanma bu tekerlek kalır tümsekte!

Yarın, elbet bizim, elbet bizimdir!

Gün doğmuş , gün batmış, ebed bizimdir!

NFK



Avatar
A.Nedim ÖMEROĞLU 2009-06-12 23:46:37

İÇKİNİN AZIDA ÇOĞUDA HARAMDIR,İÇİYORSAK GÜNAHKARIZ AMA HARAM OLMADIĞINI SÖYLEYEMEYİZ.BUNU KİM İNKAR EDERSE DİNDEN ÇIKAR.İNSAN VUCUDUNA ZARAR VEREN TÜM HAREKETLER GÜNAH VEYA HARAM KILINMIŞTIR,BU ŞAHSI ŞİDDETLE KINIYORUM.

Avatar
AVNİ AKPINAR 2009-06-13 16:32:43

HAY ALLAH RAZI OLSUN HOCAM. İYİ Kİ DEDİN Bİ AĞIZ TADIYLA RAKI İÇELİM. Bİ TARAFTAN PARA VER Bİ TARAFTAN CEHENNEMDE YANMAKTAN KORK NEYSE ŞİMDİLİK BİRİNDEN KURTULDUK. İNŞALLAH EKONOMİK KRİZ BİTERDE PARA DERDİNDEN KURTULURUZ. YALNIZ HOCAM KADEHİN BÜYÜKLÜĞÜ ÖNEMLİMİ? ÖRNEĞİN ARJANTİNLE İÇERSEK BUDA KADEH Mİ SAYILIR? SAĞOL HOCAM ACİL CEVABINIZI BEKLİYORUM.

Avatar
tolga gül 2009-07-27 12:18:32

kuran haram diyen,kuran-ı kerimde allah şarabın haram olduğunu söylemiştir,evet rakı diye birşey geçmemektedir,ama şarabın yasaklanmasının sebebi insanın kişiliğini kaybetmesi vucuduna zarar vermesidir.yapılmaması gereken şeyleri yazmaya kalksan yaz yaz bitmez,insan birazda aklını kullanması gerekiyor.alkol de tabiki haramdır.ayrıca yaşar hocayada hatırlatayım;helale haram diyen,harama helal diyen bizden değildir

Avatar
Mehmet İşçi 2009-07-29 09:12:19

Tol Gül isimli yorumcuya sesleniyorum "bizden değildir"diye bir söz söylemişsin yorumunda..siz kimsiniz ki bi gurupmu bir örgütmü.Sınırlarınız nelerdir ?? Kimler, nasıl sizden oluyor? Bir cümleniz ne sorular oluşturdu bakın.

banner209

banner191

banner148

banner145

banner179

banner176