Pendik ve Tuzla Arasında Ölümcül Fark

Son 3 ayda 8 işçinin kazalarda can verdiği Tuzla tersanelerine 500 metre uzaklıkta bulunan Pendik Tersanelerinde son ölümlü kaza 1998'de meydana gelmiş

banner217

Pendik ve Tuzla Arasında Ölümcül Fark

Son 3 ayda 8 işçinin kazalarda can verdiği Tuzla tersanelerine 500 metre uzaklıkta bulunan Pendik Tersanelerinde son ölümlü kaza 1998'de meydana gelmiş

02 Nisan 2008 Çarşamba 01:04
1847 Okunma
Pendik ve Tuzla Arasında Ölümcül Fark

Pendik ile Tuzla Tersaneleri Arasındaki 'Ölümcül' Fark

İSTANBUL - Pendik'teki İstanbul Tersanesi, sadece son üç ayda sekiz işçinin kazalarda öldüğü Tuzla tersanelerine 500 metre uzaklıkta. Milli Savunma Bakanlığı'na bağlı, 1850 işçinin çalıştığı tersanede en son ölümcül kaza, 1998'de meydana gelmiş. İşçilerin örgütlü olduğu Türk -İş'e bağlı Türk Harb-İş Sendikası Anadolu Yakası Şube Başkanı Hüseyin Över, "Tuzla'yla, siyah ile beyaz kadar farklıyız" diyor.

Hüseyin Över'e göre Pendik'te, örgütlü bir işyeri ve bilinçli işçi olmanın avantajı var. İşçilere eğitimler veriliyor, önlemlerin alınıp alınmadığı takip ediliyor. İşveren ve sendikanın oluşturduğu, işçi sağlığı ve güvenliği kurulu var:
"Bu kurul, işyerindeki aksaklıkları gündeme alır, çözüm önerilerini ve bunların takibini yapar. İşyerinde uyulması gereken kurallar var. Örneğin, bir iskelenin kuruluş şekli, bağlantıları, iskeledeki çalışacak elemanın nasıl çalışması gerektiği... İşçinin emniyet kemeri, koruyucuları, bareti mutlaka olmalı. İşin türüne göre ayağında çelik ayakkabı veya elektrikle çalışıyorsa, kauçuk tabanlı ayakkabı olmalı. Maske ve eldiven kullanmalı."

20 görevli sürekli denetimde

Pendik'te işçiler bilinçlendirilirken, 'iş emniyetçisi' denilen 20 kadar görevli de çalışanların kurallara uyup uymadığını denetliyor. İşçi güvenlik tedbirlerine uymuyorsa ceza veriliyor. Ayrıca işçiler hem işe girdiği süreçte hem çalıştığı sürede periyodik olarak eğitiliyor.

Pendik'te sigortasız ve sendikasız çalışmak mümkün değil. Tuzla tersanelerinde yaygın olan taşeron uygulamasına, iş yoğunluğunun çok artması gibi istisnai koşullarda ve geçici olarak başvuruluyor. Sigortasız taşeron işçiler de tersaneye sokulmuyor. Tabii Pendik'te de iş kazaları olmuyor değil. Över, "İş kazası olmaması mümkün değil. Bizdeki kazalar genelde, sıyrıklar ve çatlaklar biçiminde" diyor. Över'e göre, 'önlemsizlikler ve hukuksuzlar cehennemi' Tuzla, 'önlemler cenneti' Pendik'ten şöyle görünüyor:

"Tuzla'da 20 binin üzerinde işçi var, 5 bini kadrolu. Geri kalanı her gün sirkülasyona uğruyor. Amele pazarından alınan işçiler gibi. Ne iş olursa yaparlar. Ölüm riski de olsa. İnsanların güvencesi yok. İşverenler taşeron sisteminde ucuz emeğe öncelik verip, maliyeti düşürmek için tedbir almayarak kazalara davetiye çıkarıyorlar. Kurallar uygulanmalı, denetimler sıklaştırılmalı, taşeron sistemi kaldırılmalı. Örgütsüz ve bilinçsiz insanları tehlikeye atmamak lazım. Taşeron sistemi en büyük düşmanımız. İçimiz burkuluyor. Bu kadar kuralsızlık, yasa tanımamazlık olmaz. Yasalar hayata geçmiyor?"

Tuzla tersanelerinde geçen yıl 13, 2008 başından beri de sekiz işçi kazalarda öldü.

Radikal

Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.
Avatar
Hakan Keçelioğlu 2008-04-02 02:17:01

Pendik Tersanesi Tuzla'daki tersanelere göre kapasitesinin çok çok altında çalışan verimsiz bir tersanedir. Ben Pendik Tersanesi'ni örnek gösterilecek bir tersane olarak görmüyorum. Bir an önce özelleştirmesinin yapılıp ekonomiye katkı sağlar hale gelmesi gerekiyor.

Avatar
Kpt.Alev TUNÇ 2008-04-02 04:12:55

Çok güzel bir haber ve sevindirici. Ancak bu haberi verirken Tuzla bölgesinde kaç gemi yapılmış ve kaç ton sac işlenmiş; Pendik İstanbul tersanesinde bu miktarler nedir karşılaştırmak gerekir(çalışanlar sayısında olduğu gibi). bir de yapılan işlerin hızı önemlidir. Tabiiki hiçbir zaman ölümler için bir haklılık veya bahane olamaz tüm eğitim ve önlemler alınsın ama konu sanki işverenin tüm olaylardan suçlu gibi sunulması yönüne gidiyor ki bu da hiç hakkaniyete sığmıyor. Konuya gerçekçi ve her kesimin sağduyu ile yaklaşmaması halinde 5-10 sene içerisinde Tuzla bölgesinde çalışan sayısı 1/3 e yapılan iş de büyük oranda tamire kalır...Biz bu filimi 30 sene önce gördük(Tüm Türkiye olarak) ve bedelini çok ağır ödedik, hala da ödemekteyiz. Lütfen dikkat ve detaylı bakış...

sevgilerimle

Kpt.Alev TUNÇ

Avatar
murat birecik 2008-04-02 10:57:10

motor fabrikamı geri istiyorum...motor fabrikamı geri istiyorum...motor fabrikamı geri istiyorum...



işte o kadar!!!



murat birecik

Avatar
oktay genç 2008-04-02 17:39:55

iyi günler,



elma ile armudu kıyaslamış muhabir arkadaş ama kabahat onda değil yine bizimkiler de...yıllardan beri yazıp duruyorum, gazetelerde denizciliği bilen muhabirler bulunsun diye...tuzla da kızak yapacak yer kalmamışken askeriyenin uhdesindeki pendik tersanesinin sadece araba park yerine 3 tane kızak yapılır...buradan bir kıyas yapın işte bu tersanedeki ısrafı...



öte yandan devletimizin elinde ne var ki hayırlı bir işe vesile olsun...



ama bu durum tuzla'daki yanlışlara mazeret olamaz...4 yıldır rüyalarında görmedikleri manyak paraları kazanan tersane sahipleri ödemedikleri zekat ve sadakalarının cezalarını şimdi ölüm hadiseleri vesilesiyle cümle aleme rezil olarak ödüyor. gerisi hikaye...



selam ve saygılarımla,



oktay genc-shipbroker

Avatar
Resat Nebioglu 2008-04-03 14:21:24

Tuzla'daki 43 (!) tersane (ve ilgili is yogunlugunu) ile Pendik'teki bir tek tersaneyi kayaslandirma yonteminde uyguladiginiz mantigi suphe ile karsiliyorum.

Avatar
Haluk Balkay 2008-04-04 21:38:53

PES diyorum sadece

Evet insan hayatı herşeyin üzerinde kesinlikle buna hem fikir olmamız gerekli ve sanırımda hemfikiriz.

Ancak yılda yaklaşık 15 geminin teslim edildiği bir tuzlanın şu anda gemi yapımı konusunda atıl duruma getirilmiş ve sadece kiraya ver kurtul mantığı içinde adı tersane olarak kalmış yerle kıyaslanması ve orantı kurulması ancak ve ancak gerçekten Türkiye tersaneciliğini hiçmi hiç tanımıyan ve sadece masa başında bende bişeyler yazayım diyecek bir düşüncenin işi olabilir bu fikir bu düpedüz bir gaftır ve sanırım tuzla camiasından özür dilenmesini gerektirir.LÜTFEN ARAŞTIRMACI GAZETECİLİK YAPALIM ASPARAGASÇILIK DEĞİL.

Avatar
PROGRES 2008-04-16 20:37:48

PENDİK (İSTANBUL TERSANESİ KOM.)MİSYONUNU BİLMEYENLER HAKKINDA YORUM YAPMASIN. ORADA YAPILAN GEMİLERİN MADDİ DEĞERİ BİR YANA İNŞA KALİTELERİ VE YAPISAL ÖZELLİKLERİ TİCARİ GEMİLERE GÖRE 40 KAT DAHA ÜSTÜNDÜR. ORASI İNSANLARIN ALIN TERİ ÜZERİNDEN SERVET YAPMAYI AMAÇ EDİNEREK İŞLETİLEN BİR YER DEĞİLDİR. ORASI DEĞERLİ ORDUMUZUN DONANMASINI İDAME VE GÜÇLENDİRME AMACIYLA GÖREVLİ, BÜNYESİNDE ÇOK BİLGİLİ DENEYİMLİ TEKNOLOJİYİ YAKINDAN TAKİP EDEBİLEN YETİŞMİŞ KADROSUYLA SAVAŞTA VE BARIŞTA GÖREVE HAZIR PERSONELİ İLE DONANMAMIZIN TEMEL TAŞLARINDAN BİRİNİ OLUŞTURMAKTADIR.

Avatar
mehmet türüt 2008-04-19 12:43:58

merhabalar efendim oktay beye aynen katılıyorum pendik tersanesi tek kelimeyle çürütülüyor, bir zamanlar o bolgenin en büyük ve en yüksek kaldırma kapasiteli vinçleri yıllardır 100-200 tonluk gemi blokları kaldırmak için hasretle bekliyo ama nerdee... ha aklıma gelmişken askeriyey pendik tersanesini almadan önce yapılan günlük işçi başına düşen kaynak metrajını kulaktan duyma duymuştuk günlük kaynakçı başına 20cm kaynak düştüğünü söylerlerdi şimdilerde özel firmaların pendik tersane kom. bunyesideki işçileri hariç tersaneye ait işçiler napıyolar orda :) yiyip içip gunde bi kaç civata sıkıp günü gün ediyolar sabah dokuzda iş başı yap 10 da çaya çık 10:30 iş başı yap 12 de yemek... daha sayayımmı neyse kalsın lafın tamamını deliye derler birde tersanelerin iç dinamizmini bilmeyenler yorum yapmasın lütfen kolay gelsin

banner209

banner191

banner148

banner145

banner179

banner176